Search This Blog

Sunday 22 January 2012

masa silam yang dikenang, masa sekarang yang dicanang, dan masa depan yang dirancang

Pepatah melayu ada menyebut 'dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung'
maksudnye, menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal,

Dulu aku ingat lagi masa bersekolah rendah, rasanya macam xsabar je nk habis, nak masuk sekolah menengah,
tp bila dah masuk sekolah menengah baru aku tahu betapa beza nya suasananya, rasa macam nak patah balik je zaman sekolah rendah dulu, tapi hari demi hari, bulan demi bulan, hingga la tahun demi tahun, rupa2nya best pulak sekolah menengah ni, rase macam xnak habis kn je bile da masuk ting5, tp sementara nk habis sekolah dulu, aku terus terang, aku paling x suke pergi sekolah, malas yang teramat, sampaikan macam2 aku buat, peraturan pun endah tak endah je, agak boleh aku ikut, aku ikut la, agak macam berat sangat aku lantakkan je la., sampaikan aku rase menyampah dgn tempat2 sekelilingnye sekali,(xyah xcter la kat mane), hingga la satu hari tu aku kne bu..... dr asrama, aku menyesal giler time tu, nak patah balik dah xboleh dah, memang mase tu kenangan manis la yang jadi teman aku sepanjang nak dpt sekolah d tempat lain.
Akhirnye ad jugak sekolah yg sudi terima aku, aku memang rase terhutang budi giler2 la, time tu aku memang nekad nk buktikan aku siapa yang sebenarnye, aku nk buktikan pada yg telah pndang hina dan sinis pada aku sebelum nie.

Masa aku kat sekolah baru tu, kawan2 semua ok, aku terpaksa la tipu dorang, aku kate aku masuk sini sebab nak amik tution, tapi bila ad cikgu yang tnya aku jwb jujur, ad sesekali bila hujun minggu aku keluar pergi ke perpustakaan untuk blajar sama2 dgn rakan2 yang dulunya seangkatan dgn aku, dan ad sorang rakan bertanya pada aku. "ko masih igt lg sekolah lame x?" aku jawab "mestilah aku igt, tp da xde la macam dulu2, 70% untuk sekolah aku sekaran dan 30% untuk sekolah yang dulu, ko macam mane lak?"
"aku pun lebih kurang macam ko jugak la" jwab kawan aku,

Walaupun sekolah baru aku tu ramai yang tak tahu, walau sekolah tu jauh dari orang, tp aku tetap bangga dengan sekolah aku pada masa tu, lantak la orang nk kata ape, aku sayang sekolah aku, walau aku hanye menumpang skejap je kat situ untuk SPM. Sebab aku xnk jd macam dulu, disebabkan ego, aku kne buang, pdan la muke kan,

Bila result SPM kluar, spm aku, aku rase memang teruk gile la, tp, xde la teruk macam yang disangka2 kan, rupenye ramai yg lebih kurang je resultnye yg macam aku dan rakan2 aku yang tuuttt dulu.
Pada masa tu, aku merasakan kalau la aku stay je kat situ, mungkin aku xkan sedar sampai ke tua, terima kasih jugak la kepada pengetuanya. hek3..
Sementara aku tunggu result kluar, aku dah pun merasa hidup dan belajar di kolej swasta separa kerajaan di melaka, macam2 pengalaman yang aku dapat.

Kemudian, aku keluar dan masuk semula ke sekolah yang berdekatan dengan sekolah ku yg dulu, aku ambil STPM, tp xlama, aku ditawarkan masuk politeknik di pahang. dan sementara aku ambil STPM, ada juga kawn aku yang lain menanyakan lagi soalan yang lebih kurang samanya dengan soalan yang pernah aku dapat sebelum ini, "ko sambung mana sekaran?" aku jwb "aku ambil STPM" dye tnye lagi, "ko masih igt lagi sekolah dulu?" aku jwb "mestilah igt, mana boleh lupa, kenangan blambak kat situ, tp aku nak kurangkn, sbab aku nk syang sekolah baru aku yang sekarang ni macam sekolah aku yang sebelum ni".

Kini, aku berada di politeknik, aku rasa benda yang sama jugak, rasa macam nak keluar je, sbb malas, tp, bila mengenangkan balik apa yang dah aku lalui selama ni, aku akan sayang tempat aku berpijak walau dekat mana pun aku berada, dan itulah maksud 'dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung' dalam diri aku.

Dan untuk masa depan aku dah rancang apa aku nak jadi lepas aku buat kesimpulan dalam perjalanan hidup aku nie, jadi xjadi tu terserah la..

Untuk korang pulak, pikir2kan la semula kalau korang xsuke dengan tempat yang korang berada sekarang.
jgn jd macam aku yang mmacam biss kutt kjap wujud, kejap hilang. hahahaha

No comments:

Post a Comment